Cap Blanc Nez

Belgische en Noord-Franse kust

14 t/m 24 april 2017

Na ons proefweekend in februari in Beekbergen wordt dit de eerste echte vakantie met onze camper. Het plan is om te beginnen in Oostende en zo langs de Belgische en Noord-Franse kust tot aan Boulogne-sur-Mer te rijden. Vanaf daar rijden we dan terug via Poperinge/Ieper en Doel naar Nederland. We zijn echter flexibel en kunnen zomaar afwijken van de geplande route.

Dag 1 – vrijdag 14 april 2017: Wormer – Bredene

Op Goede Vrijdag vertrekken we ‘s ochtends vanuit Wormer naar Bredene. We hebben geen haast en rijden, om Antwerpen te vermijden, via de Westerscheldetunnel naar België. Rond 14.00 uur rijden we Bredene in en gaan op zoek naar een camping. In de Koningin Astridlaan liggen ze op een rijtje en bij de 3e camping is plaats voor ons: Camping Duinezwin. We besluiten om 2 nachten te blijven, zodat we morgen Oostende kunnen bekijken. De duinen en het strand in Bredene liggen op loopafstand, dus ‘s avonds nemen we daar nog een kijkje (en natuurlijk foto’s).

Dag 2 – zaterdag 15 april 2017: Oostende

Nadat we met onze electrische vouwfietsen boodschappen hebben gedaan, nemen we de kusttram naar Oostende. We stappen in het centrum van Oostende uit en gaan, na onze traditionele cappuccino, op zoek naar de VVV. Daar kopen we een wandelroute en gaan grotendeels via deze route de stad verkennen. Met de gratis veerboot gaan we naar de Oosteroever en lopen via een paar bunkers en de Visserijdok naar de tramhalte om met de kusttram weer terug naar Bredene te rijden.

Dag 3 – zondag 16 april 2017: Bredene – Nieuwpoort – Middelkerke

Via de kustweg rijden we naar Nieuwpoort en bezoeken Westfront Nieuwpoort waarna we op zoek gaan naar een volgende camping. Helaas blijkt de uitgezochte camping vol te zijn en vinden we een plekje op Camping Poldervallei in Middelkerke. Later in de middag maken we een wandeling door Middelkerke en over het bijbehorende strand.

Dag 4 – maandag 17 april 2017: Middelkerke – Zuydcoote – Duinkerke – Gravelines (Grevelingen)

We vermijden de snelweg en rijden binnendoor, via Zuydcoote, waar we een korte strandwandeling maken, naar Duinkerke. Op deze 2e Paasdag is het erg rustig in Duinkerke, dus een parkeerplek vinden is geen probleem en we verkennen Duinkerke al wandelend. We willen op een stadscamping aan het strand staan, maar deze is gesloten, omdat het strand schoongemaakt moet worden. We vinden daarna een prima plek op Camping Des Dunes in Gravelines en maken ‘s avonds een wandeling over het nabijgelegen strand.

Dag 5 – dinsdag 18 april 2017: Gravelines – Sangatte – Escalles

Vanuit Gravelines rijden we met een boog om Calais heen en rijden via de D940 langs de Côte d’Opale (Opaalkust). We parkeren bij het kerkhof in Sangatte en lopen naar het strand waar we de veerboten bijna aan kunnen raken en aan de overkant Dover zien liggen. Na een kleine wandeling rijden we verder naar onze eindbestemming van vandaag: Cap Blanc Nez. We worden in Escalles hartelijk welkom geheten op Camping Le Blanc Nez. Later op de middag wandelen we vanaf de camping naar het hoogste punt van Cap Blanc Nez en ‘s avonds genieten we van een prachtige zonsondergang op het strand.

Dag 6 – woensdag 19 april 2017: Escalles – Cap Gris Nez – Audresselles – Wimereux

Een korte rit brengt ons naar het parkeerterrein bij Cap Gris Nez. Hier maken we een 2 uur durende wandeling langs de kliffen en genieten van de prachtige uitzichten en het heerlijke weer. We rijden verder naar Audresselles, waar we over het strand en door het dorpje wandelen. Ook vandaag belanden we niet op de geplande camping. Door wegafsluitingen is deze voor ons niet bereikbaar en wijken we uit naar Camping l’Eté Indien in Wimereux. De website ziet er beter uit dan de camping, maar we hebben wel zeezicht vanuit de camper. Gelukkig staan we hier maar één nacht.

Dag 7 – donderdag 20 april 2017: Wimereux – Poperinge – Ieper

We besluiten om niet door te rijden naar Boulogne-sur-Mer, maar de kust de rug toe te keren en het binnenland op te zoeken. Onze eerste stop is Lijssenthoek Military Cemetery in Poperinge, de grootste hospitaalbegraafplaats van de Grote Oorlog, zoals in België WO I wordt genoemd. Vervolgens maken we een wandeling in het Helleketelbos en strijken voor 2 nachten neer op Camping Jeugdstadion in Ieper. ‘s Avonds bezoeken we de Last Post plechtigheid bij de Menenpoort, die daar al vanaf 1928 elke avond wordt gehouden.

Dag 8 – vrijdag 21 april 2017: Ieper

We beginnen op de fiets en doen boodschappen bij de lokale Spar. Hierna lopen we naar het centrum van Ieper en trakteren onszelf op cappuccino met gebak (nog ter ere van de verjaardag van Jos). We bezoeken het indrukwekkende In Flanders Fields Museum, de Sint Maartens kathedraal en verkennen de stad verder te voet.

Dag 9 – zaterdag 22 april 2017: Ieper – Doel – Axel

Vandaag beginnen we aan onze terugreis. Het doel van vandaag is Doel, het spookdorp onder de rook van Antwerpen en naast de gelijknamige kerncentrale. Na hier uren te hebben rondgedoold, gaan we naar onze overnachtingsplaats: Camping Het Poolse Kruis in Axel, waar we de hele camping voor onszelf hebben.

Dag 10 – zondag 23 april 2017: Axel – Noordwijkerhout

We hebben een lange rit voor de boeg en rijden dan ook via de snelste weg naar Noordwijkerhout, waar we neerstrijken op Camping Op Hoop van Zegen. ‘s Middags maken we een fietstocht langs de bollenvelden.

Dag 11 – maandag 24 april 2017: Noordwijkerhout – Wormer

We rijden naar huis en kijken terug op een heerlijke vakantie met een camper die ons zeer goed bevalt.