Traben-Trarbach

Eifel

23 september – 2 oktober 2017

De laatste vakantie van 2017 gaat naar de Eifel. We hebben een globale planning gemaakt met als beginpunt Monschau en een aantal must-seens en must-do’s. De route laten we verder afhangen van het weer.

Zaterdag 23 september 2017: Wormer – Thorn – Monschau

Het voordeel van vertrek op zaterdag is, dat het rustiger is op de weg dan doordeweeks en we dan ook redelijk vroeg kunnen gaan rijden. Om 9.00 uur gaan we op pad en rijden naar het witte stadje Thorn in Limburg. We maken een wandeling door het stadje en bezoeken de kerk. Na de lunch rijden we door naar onze eindbestemming voor vandaag: Camping Zum Jone Bur in Monschau waar we om 15.15 uur aankomen. We zitten nog even lekker in de zon en zien Chantal Blaak wereldkampioen wielrennen worden. ‘s Avonds maken we vanuit de camping nog een wandeling.

Zondag 24 september 2017: Monschau

We staan bijtijds op en gaan om 9.25 uur met de bus naar hartje Monschau. Gelukkig slapen de meeste toeristen nog, en kunnen wij op ons gemak dit middeleeuwse stadje met zijn vele vakwerkhuisjes bekijken. Rond 14.00 uur vinden wij het genoeg geweest en nemen de bus terug naar de camping. De rest van de middag genieten we van de zon en kijken we naar het wk wielrennen, waar Peter Sagan wederom wereldkampioen wordt.

Maandag 25 september 2017: Monschau – IP Vogelsang – Heimbach

We trekken de Eifel in en rijden naar IP Vogelsang. In 1934 begint de bouw van een Ordensburg voor de opleiding van de toekomstige leiders van de NSDAP. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog worden de opleidingen stopgezet en wordt Vogelsang gebruikt door de Adolf Hitler scholen. Na de oorlog wordt het als militair oefenterrein gebruikt door eerst het Britse leger en vanaf 1950 door het Belgische leger.
Nadat in 2004 het Nationaalpark Eifel is opgericht, wordt Vogelsang in 2006 geopend als Internationale Plaats voor tolerantie, diversiteit en een vredig samenleven.
Wij bezoeken het bezoekerscentrum, de tentoonstelling “Bestemming: Herrenmensch” en de belevenistentoonstelling “Wildnis(t)räume” van het Nationaalparkcentrum. Vervolgens maken we een wandeling over het uitgebreide terrein.
In de loop van de middag rijden we naar onze overnachtingsplaats: Camping Kohl in Heimbach. De camping ziet er erg gedateerd uit en we worden dan ook verwelkomd door een oud, slechtziend vrouwtje. Aangezien een stroomplek nogal moeilijk blijkt te zijn, mogen we op een rustige plek op grasland staan. Ook het sanitair heeft betere tijden gekend.
‘s Avonds lopen we naar het nabijgelegen Jugendstil-Wasserkraftwerk, de reden van ons verblijf in Heimbach.

Dinsdag 26 september 2017: Heimbach – Sinzig – Maria Laach

We worden wakker en horen burlende herten, maar helaas zijn ze verscholen in de beboste hellingen. We gaan op weg en op zoek naar een supermarkt. We vinden er uiteindelijk een in Barbarossastadt Sinzig. We besluiten om ook maar meteen een kijkje in Sinzig te nemen en komen vrijwel direct Barbarossa tegen. Koning Friedrich I. Barbarossa heeft Sinzig maar liefst 4 keer bezocht. Blijkbaar mag je dan jezelf Barbarossastad noemen. Heel veel meer is er in Sinzig niet te zien, dus gaan we verder. Met een, achteraf gezien, onnodige omweg komen we om 15.00 uur aan bij Camping Laacher See in Maria Laach.
Ook vandaag schijnt de zon en we zitten dan ook lekker buiten bij onze camper. ‘s Avonds lopen we nog even naar het meer.

Woensdag 27 september 2017: Maria Laach – Geierlay – Cochem

We staan vroeg op om met mooi licht bij het meer te fotograferen. Helaas valt dit een beetje tegen door de bewolking. We vertrekken en onderweg wordt het steeds mistiger. Gelukkig bereiken we ongeschonden Mörsdorf en parkeren net buiten het dorp. Het is nog rustig op het parkeerterrein.
We wandelen via Mörsdorf naar de Geierlay hangbrug. De mist trekt op en bij de brug is het zonnig. We lopen grotendeels dezelfde weg terug naar de parkeerplaats, waar het ondertussen zo druk is geworden dat deze helemaal vol staat.
We gaan met de camper richting de Moezel en volgen deze rivier tot Cochem. Helaas staat de camping aan de Moezel bij Cochem zo vol, dat we besluiten om door te rijden naar Camping Schausten. De camping ziet er op de website beter uit dan in werkelijkheid, drassige ondergrond, donker door de bossen eromheen en liggend aan een drukke weg. Toch besluiten we om hier deze nacht te gaan staan.
We maken een wandeling door het erg drukke Cochem en zijn blij dat we morgen verder kunnen. Hier zijn teveel toeristen voor ons.

Donderdag 28 september 2017: Cochem – Traben-Trarbach

We vertrekken met een beetje regen, rijden verder langs de Moezel naar de camperplaats van Traben-Trarbach. We komen hier aan om 11.00 en er is nog plek genoeg (later op de dag staat het helemaal vol).
We lopen langs de Moezel naar Traben-Trarbach en bekijken beide plaatsen. Rond 15.00 uur komen we terug bij de camper en gaan nog lekker in de zon zitten.

Vrijdag 29 september 2017: Traben-Trarbach – Manderscheid – Gillenfeld

We maken een ochtendwandeling langs de Moezel en om 10.45 uur laten we Traben-Trarbach achter ons en rijden naar Manderscheid. We parkeren de camper aan het begin van het dorp en lopen een stukje terug langs de weg om de Ober- en Niederburg te bekijken. We drinken cappuccino bij Gesundland Tourist Information Manderscheid en maken een wandeling door dit Heilklimatisch Kur- und Kneippkurort.
We vervolgen onze reis en komen om 14.00 uur aan bij Pulvermaar Camping in Gillenfeld. Vanaf onze plek hebben we een mooi uitzicht over het meer en maken we ook een wandeling rondom het meer. Hierna kunnen we nog even lekker in de zon zitten.

Zaterdag 30 september 2017: Gillenfeld – Maria Laach – Vaals

Zoals voorspeld, regent het vanochtend. We hadden daarom al eerder besloten om vandaag terug te rijden naar Nederland. Dit doen we via Maria Laach, waar we de abdij bezoeken. Vanaf Maria Laach rijden we in de stromende regen naar Camping Hoeve De Gastmolen in Vaals. Gelukkig kunnen we op een speciale camperplek met verharde ondergrond staan. In de loop van de middag wordt het droog en genieten we van mooie luchten tijdens de zonsondergang.

Zondag 1 oktober 2017: Vaalserberg en Aken

Vandaag is het droog en de voorspelling is dat er ook zon gaat komen. We gaan op de fiets naar de Vaalserberg. Bij de nieuwe uitkijktoren trakteren we onszelf op cappuccino met Limburgse vlaai en beklimmen de toren. Ook bekijken we het 3-landenpunt en fietsen in vliegende vaart (heuvelaf) dezelfde weg terug om door te fietsen naar Aken. We parkeren onze fietsen in het centrum en merken dat het al een drukte van belang is. Allerlei verenigingen presenteren zich vandaag met demonstraties. Uiteraard bezoeken we ook de Dom en houden ons van de domme als blijkt dat je een speciaal bandje nodig hebt om te mogen fotograferen. Om 16.00 uur zijn we terug op de camping.

Maandag 2 oktober 2017: Vaals – Wormer

Het zit er op voor dit jaar. We vertrekken om 9.45 uur en zijn om 13.00 uur thuis. De komende dagen maken we de camper klaar voor de winterstalling en mag ie uitrusten van de gedane inspanningen van dit jaar.