Quedlinburg

Harz en Berlijn

16 juni – 9 juli 2017

Nu gaan we dan toch naar de Harz. We hadden dit gebied op de planning staan voor april, maar de weersvoorspellingen vonden wij toen te slecht om er naar toe te gaan. Omdat we nu ruim 3 weken de tijd hebben, maken we een uitstapje naar Berlijn en Potsdam. We hebben een globale planning gemaakt, maar bekijken ter plaatse of we deze volgen.

Vrijdag 16 juni 2017 Wormer – Winterswijk

We vertrekken om 13.30 uur. Helaas is de Coentunnel afgesloten en hebben we de keuze tussen file of omrijden via Purmerend. We kiezen voor het laatste. Op een of andere manier rijden we verder om dan de bedoeling is, maar uiteindelijk komen we toch op de A10 terecht. We zijn er al achter dat het op vrijdagmiddag druk is en we doen er zo’n 4 uur over om aan te komen op Boerencamping Tönsmanshoeve. Er is nog een plekje vrij en dat is genoeg voor ons. Hoewel er veel wind is, genieten we van een mooie zonsondergang.

Zaterdag 17 juni 2017: Winterswijk – Rinteln

Omdat het toch op de route ligt, brengen we een bezoek aan Vrijetijdsmarkt Obelink. Zoals meestal in dit soort winkels, kopen ook wij meer dan we in eerste instantie van plan waren. Hierna rijden we naar onze overnachtingsplaats van vandaag: Camping-Wohnpark am Weserangerbad in Rinteln. Nadat we ons geïnstalleerd hebben, fietsen we naar de nabijgelegen Camping DoktorSee, waar we afgesproken hebben met onze vrienden Erik en Marianne, die al 6 weken door Duitsland trekken met de caravan. We maken een korte wandeling en eten bij het Griekse restaurant op deze camping, waarna we terugfietsen naar onze camping.

Zondag 18 juni 2017: Rinteln – Alfeld – Goslar

Vandaag gaan we via Alfeld naar de Harz. In Alfeld bezoeken we schoenleestenfabriek en museum Fagus-Werk. Fagus-Werk staat sinds 2011 op de Unesco werelderfgoedlijst en is het eerste gebouw dat ontworpen is door Walter Gropius in de stijl, die jaren later bekend wordt als Bauhaus. We beginnen met een rondleiding door de fabriek en bekijken daarna het museum. ‘s Middags vervolgen we onze weg en komen rond 14.45 uur aan op Camping am Kreuzeck in Goslar, waar we 2 nachten blijven.

Maandag 19 juni 2017: Goslar – Hahnenklee

Onze camper mag genieten van een dagje rust. We gaan rond 8.30 uur met de bus naar Goslar. De keizerstad Goslar staat ook op de Unesco werelderfgoedlijst. Op 1 vierkante kilometer zijn hier 1500 vakwerkhuizen en -gebouwen uit de 15e tot 19e eeuw te zien. Wij hoeven ze gelukkig niet allemaal te zien tijdens onze rondwandeling door de stad. Omdat het een warme en zonnige dag is, houden we het in de vroege middag voor gezien en gaan met de bus terug naar de camping. We genieten een paar uurtjes van het zalige nietsdoen. In de late namiddag maken we een rondwandeling over het Liebesbankpad naar de Gustav Adolf staafkerk in Hahnenklee.

Dinsdag 20 juni 2017: Goslar – Rammelsberg – Schierke

We beginnen met een korte rit naar het mijnmuseum Rammelsberg. Met een rondleiding bezoeken we een deel van deze voormalige ertsmijn. Daarna bekijken we op eigen gelegenheid het museum en de diverse loodsen met tentoonstellingen. ‘s Middags vervolgen we onze weg naar Schierke, doen onderweg boodschappen en komen rond 14.45 uur aan bij onze verblijfplaats voor 3 nachten: Camping Am Schierker Stern met uitzicht op de Brocken.

Woensdag 21 juni 2017: Brocken – Wernigerode – Schierke

Gelukkig is het helder weer en we lopen naar het station van Schierke voor een rit met de stoomtrein van de Harzer Schmalspurbahnen naar het hoogste punt van de Harz, de Brocken. Hier drinken we koffie en genieten van het uitzicht. We stappen weer in de stoomtrein en blijven zitten tot Wernigerode. Al wandelend verkennen we deze vakwerkstad met een van de mooiste stadhuizen van Europa. Met de bus gaan we daarna naar Schierke. We moeten toch even een kijkje nemen bij de beroemde apotheek van de lokale drank Schierker Feuerstein. Met de volgende bus rijden we terug naar de camping.

Donderdag 22 juni 2017: Wernigerode

Vandaag gaan we met de bus terug naar Wernigerode. Vanaf het busstation lopen we naar Schloss Wernigerode. We moeten even wachten voordat het slot open gaat en genieten van het uitzicht over Wernigerode. Zoals we al meer zijn tegengekomen en ook nog zullen tegenkomen, mogen er binnen in het kasteel geen foto’s gemaakt worden. Uiteraard storen wij ons daar niet aan, maar we kunnen de foto’s hier niet laten zien. Na afloop drinken we buiten op een terras koffie. Het is al behoorlijk warm en het zal vandaag 33 graden worden. We lopen via het oude centrum van Wernigerode naar het Luftfahrtmuseum. Nadat we het museum bekeken hebben, vinden we het wel genoeg voor vandaag en gaan met de bus terug naar de camping. Op de camping genieten we van het heerlijke weer, maar vanaf 16.00 uur is het over: donkere wolken pakken zich samen en zorgen voor regen en onweer. Als het droog is, doen we een poging om te bbq-en. Helaas, de regen en onweer komen deze avond meerdere malen terug.

Vrijdag 23 juni 2017: Schierke – Wernigerode – Derenburg – Gernrode

We trekken verder met onze camper. We rijden naar Wernigerode en bezoeken een voormalig werkkamp uit de 2e Wereldoorlog: Mahn- und Gedenkstätte Veckenstedter Weg.
We vervolgen onze weg naar de glasblazerij in Derenburg. Helaas is de glasblazerij alleen met een rondleiding op bepaalde tijdstippen te bezoeken. We drinken koffie, kijken wat rond en besluiten om boodschappen te doen en door te rijden naar Kurcamping Harzer Feriengarten in Gernrode, waar we 2 nachten blijven. We hebben hier de luxe van een eigen badkamer in een sanitairgebouw en wifi bij het tuinhuisje in de mooie, grote tuin (uiteraard kent deze luxe zijn prijs). ‘s Avonds verkennen we al wandelend het aan Gernrode grenzend Bad Suderode.

Zaterdag 24 juni 2017: Quedlinburg

Door de Kurtaxe mogen we ook hier gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. We gaan met de bus naar weer een Unesco Werelderfgoed, Quedlinburg. Het middeleeuwse centrum van deze stad is bijna volledig bewaard gebleven. Er staan meer dan 1200 vakwerkhuizen (we hebben ze niet geteld en ook zeker niet allemaal gezien). We bezoeken ook het kasteel met het Schlossmuseum. In de loop van de middag gaan we met de bus terug naar Gernrode. ‘s Avonds maken we nog een wandeling door Gernrode.

Zondag 25 juni 2017: Gernrode – Berlijn

Gezien de weersvoorspelling hebben we onze planning enigszins aangepast en gaan eerst naar Berlijn en daarna naar Potsdam. Het is zondag dus vrijwel geen vrachtverkeer op de weg en we rijden dan ook relaxed naar Berlijn. Rond 14.00 uur komen we aan bij Wohnmobile Oase Berlin, waar we erg vriendelijk worden ontvangen. We blijven hier 3 nachten staan. Nadat we ons geïnstalleerd hebben, lopen we naar de Gedenkstätte Berliner Mauer. We zijn onder de indruk van de film over de Gedenkstätte in het bezoekerscentrum en het 1,4 km lange voormalig grensgebied aan de Bernauer Strasse. Bij een souvenirwinkel kopen we de Berliner Card zodat we de komende 2 dagen gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen en korting hebben op diverse musea en andere bezienswaardigheden. We eten vietnamees en lopen in de regen terug naar onze camper.

Maandag/dinsdag 26 en 27 juni 2017: Berlijn

Deze 2 dagen gebruiken we om Berlijn te verkennen. Met het openbaar vervoer en lopend bekijken of bezoeken we o.a. het Stasimuseum, het Joods Museum, de Reichstag, de Bundestag, Brandenburger Tor, het Tränenpalast bij Bahnhof Friedrichstrasse, Potzdammerplatz, Alexanderplatz, een oude uitkijktoren, PanoramaPunkt 360, het Holocaust Monument, Tiergarten en de Siegsaüle. We rijden een stuk met bus 100, lopen over Unter der Linden naar de Dom, bezoeken de Dom en genieten van het uitzicht vanaf hotel Park Inn. Ook deze 2 dagen eten we buiten de deur.

Woensdag 28 juni 2017: Berlijn – Potsdam

Hoewel we nog veel niet gezien hebben, rijden we vandaag naar Potsdam. Onderweg bezoeken we het gratis toegankelijk Alliiertenmuseum. Hierna doen we boodschappen en komen om 13.30 uur aan bij Uw Koninklijke Campingpark Sanssouci in Potsdam. De bedoeling is om hier ook 3 nachten te blijven. Helaas gaat het in de loop van de middag regenen, maar tegen de avond wordt het droog. We maken een fietstocht naar het nog steeds in gebruik zijnde, behoorlijk vervallen, station Pirschheide.

Donderdag 29 juni 2017: Park Sanssouci

Gelukkig is het vanochtend droog en fietsen we naar Park Sanssouci. We bezoeken o.a. Das Neues Palais en Schloss Sanssouci. Helaas klopt de weersvoorspelling en na ons bezoek aan Schloss Sanssouci stortregent het en dit zal de hele dag zo blijven. We fietsen dan ook in de stromende regen terug naar de camping en komen daar, heel verrassend, drijfnat aan. Omdat het blijft regenen, gebruiken we de middag om de was te doen.

Vrijdag 30 juni 2017: Potsdam – Dankerode

Vanochtend regent het nog steeds en de camping staat grotendeels onder water. Gelukkig staan wij wat hoger en hebben daar geen last van. De voorspelling is, dat het vandaag de hele dag blijft regenen. Wij besluiten om dan maar terug te rijden naar de Harz en een andere keer Potsdam te bekijken. We rijden naar Dankerode, doen onderweg boodschappen en komen rond 15.15 uur aan bij Komfort Camping Panoramablick. Na een hartelijke ontvangt, vergezelt de eigenaar ons naar onze plek met eigen sanitair. Gelukkig is het hier droog en kunnen we de camper schoon maken en de nog enigszins natte kleren buiten hangen om goed te drogen. In het sanitairhokje is een kachel, zodat onze wandelschoenen goed kunnen drogen. ‘s Avonds zijn we uitgenodigd voor de bbq van de campingeigenaar.

Zaterdag 1 juli 2017: Dankerode – Burg Falkenstein – Thale

Gelukkig is en blijft het droog. We rijden naar Burg Falkenstein, waar we het kasteel en de roofvogelshow bekijken. Deze show valt tegen, want er worden maar een paar vogels getoond. We rijden vervolgens naar Klostercamping Thale en blijven hier 2 nachten staan. We doen het de rest van de dag rustig aan en maken ‘s avonds een kleine wandeling bij de camping.

Zondag 2 juli 2017: Thale

We gaan op de fiets Thale verkennen. We fietsen door Thale naar Seilbahnen Thale Erlebniswelt en gaan met de stoeltjeslift naar de Rosstrappe. Bovengekomen maken we een rondwandeling, drinken koffie en gaan weer terug met de stoeltjeslift. We fietsen langs het mythewandelpad met vooral houten beeldhouwwerken over de geschiedenis van Germaanse stammen. ‘s Middags fietsen we terug naar de camping en bezoeken het naastgelegen klooster Wendhusen.

Maandag 3 juli 2017: Thale – Titan RT – Sorge – Neustadt/Harz

We vertrekken vroeg naar de langste hangbrug ter wereld, de Titan RT over de Rappbodetalsperre. Gelukkig is het nog rustig als we daar aankomen. Als we terug over de brug gaan, komen ons meer mensen tegemoet en is het al een stuk drukker geworden. We rijden verder naar Grenzlandschaft Sorge, een grensmuseum aan de voormalige grens tussen beide Duitslanden. We overnachten op Campingplatz am Waldbad in Neustadt/Harz.

Dinsdag 4 juli 2017: Neustadt/Harz – Stolberg – Zorge

Vandaag staat Stolberg op het programma. Stolberg is een historische stad met veel vakwerkhuizen, maar is ook de geboorteplaats van Thomas Müntzer, een theoloog en prediker en van Juliana van Stolberg, de moeder van Willem van Oranje. Hierna rijden we naar de Auerberg en maken een wandeling naar het Josephskreuz, het grootste ijzeren dubbelkruis ter wereld. De nacht brengen we door op Campingplatz im Waldwinkel te Zorge.

Woensdag 5 juli 2017: Zorge – Nordhausen – Bad Sachsa

We rijden naar Nordhausen en bezoeken KZ-Gedenkstätte Mittelbau-Dora, een voorbeeld van de verschrikkingen van dwangarbeid in een concentratiekamp en de wapenindustrie (V2-bommen) in ondergrondse mijngangen in de laatste fase van de 2e Wereldoorlog. Dit voormalig concentratiekamp is inclusief rondleiding gratis toegankelijk. Een aantal jaren geleden is er een aflevering van Andere Tijden gemaakt met Nederlandse overlevenden. Het is zeer indrukwekkend. We komen rond 16.00 uur aan bij Campingpark Im Borntal in Bad Sachsa voor 1 nacht.

Donderdag 6 juli 2017: Bad Sachsa – Walkenried – Bad Pyrmont

Vandaag verlaten we de Harz. We bezoeken het Zisterzienser Kloster Museum Walkenried en smullen op het tegenover gelegen terras van Kaffee und Kuchen. En dan gaan we op de weg terug naar Nederland en komen rond 15.15 uur aan bij Campingpark Schellental in Bad Pyrmont.

Vrijdag/zaterdag 7 en 8 juli 2017: Bad Pyrmont – Harfsen

Op vrijdag rijden we om 9.15 uur verder terug naar Nederland en komen om 13.30 aan bij Camping de Waterjuffer in Harfsen. De rest van de dag doen we het rustig aan en genieten van het mooie, zonnige weer. Op zaterdag doen we boodschappen bij de lokale Spar en maken een fietstocht via Almen en Lochem.

Zondag 9 juli 2017: Harfsen – Wormer

We zijn om 11.00 uur thuis en kunnen terugkijken op 3 mooie weken in Duitsland.