Rugen

Noord-Duitsland

7 – 28 juni 2019

Dit wordt onze eerste lange vakantie met de caravan. Deze vakantie gaat uitwijzen of we een juiste beslissing hebben genomen om over te stappen naar een caravan.
Via Vlagtwedde rijden we naar Duvendiek in het Noorden van Duitsland, we verblijven 1 nacht op Rügen en gaan terug naar Nederland via Bleckede aan de Elbe en Kollum in Friesland.

vrijdag 7 juni 2019: Wormer – Vlagtwedde

We vertrekken om 8.45 uur naar de stalling waar de caravan al klaar staat. Na de nodige handelingen en check check dubbelchek rijden we om 9.45 uur weg bij de stalling. Zonder oponthoud komen we om 13.45 uur aan op Camping Boerenbond in Vlagtwedde. De zon schijnt met een temperatuur rond 22°C. Toch wordt er voor ‘s avonds code oranje afgegeven. We staan op een luw plekje en merken er niet zoveel van. Echter bij een andere caravan overleeft de voortent de storm niet.

Zaterdag 8 juni 2019: Papenburg

We staan vroeg op, doen boodschappen in Winschoten en rijden door naar Papenburg. We beginnen met koffie met gebak om onze vakantie te vieren. Hierna maken we een wandeling door Papenburg en gaan om 12.30 uur met de shuttlebus naar Meyer Werft voor een rondleiding over de scheepswerf voor cruiseschepen. We zien daar de Norwegian Encore in aanbouw. Rond 15.20 uur zijn we terug op de camping en genieten van de rest van de dag.

Zondag 9 juni 2019: Vlagwedde – Smeerling – Bourtange – Vlagtwedde

Na het ontbijt vertrekken we om 10.00 voor een fietstocht via Smeerling en Bourtange. Rond 14.00 uur zijn we terug en staan de rest van de dag in de chillmodus. Helaas regent het ‘s avonds.

Maandag 10 juni 2019: Vlagtwedde – Buchholz

Vandaag is een reisdag. We staan dan ook vroeg op. Gelukkig is het droog en schijnt de zon. We vertrekken om 8.45 uur en gaan rustig op weg naar de, 340 km verder gelegen, Naturcamping Buchholz am Ratzeburger See. We moeten nog wennen aan de caravan. We maken wat beginnersfoutjes, maar uiteindelijk staat de caravan zoals deze moet staan. De rest van de middag zitten we buiten en genieten van het weer.

Dinsdag 11 juni 2019: Buchholz – Duvendiek

Ook vandaag is een reisdag, gelukkig wat minder ver dan gisteren. Om 10.15 uur vertrekken we en komen om 13.15 uur aan bij Naturcamp Zu den zwei Birken in Duvendiek. We blijven hier een week. Na alles geïnstalleerd te hebben, genieten we van de heerlijke temperatuur van 25°C. Ook ‘s avonds is het nog aangenaam met een temperatuur van 21°C. Maar ‘s nachts barst er een onweer met hevige regen los en moeten we in de stromende regen wat spullen in veiligheid brengen.

Woensdag 12 juni 2019: Fischland-Darss-Zingst

We staan om 8.00 uur op, doen de was en ondertussen boodschappen in Stralsund. We maken alles schoon en hangen de was op. ‘s Middags rijden we naar het schiereiland Fischland-Darss-Zingst. We wandelen door Wustrow en rijden door Ahrenshoop, Prerow en Zingst. Op de terugweg stoppen we bij een oude spoorbrug en lopen een stuk langs de in 1945 gesloten spoorlijn en stuiten op een aantal verlaten treinwagons. Terug op de camping is het nog heerlijk toeven, maar later op de avond worden we weer getrakteerd op noodweer. Gelukkig zijn we er nu op voorbereid.

Donderdag 13 juni 2019: Duvendiek – Rügen

We vertrekken om 8.40 voor een minitrip naar Rügen. We zijn om 9.30 uur bij het Baumwipfelpad op de DBU-Naturerbefläche Prora. We lopen naar het hoogste punt en als we weer beneden zijn, genieten we van een welverdiende cappuccino. We rijden via een omweg naar Prora. Dit voormalige vakantieparadijs van Hitler, met een lengte van 4,5 km, wordt nu verbouwd tot appartementen. Gelukkig zijn we nog op tijd, en kunnen nog een oorspronkelijk woonblok zien. We bezoeken het Prorazentrum en lopen rond het enige nog oorspronkelijke woonblok en het strand.

We rijden richting Binz, bekijken onderweg nog zandsculpturen bij Binz en bekijken Binz Seebad. Vervolgens gaan we naar onze overnachtingsplek, Hotel Kurhaus in Sellin. Na ons geïnstalleerd te hebben, maken we een wandeling over de pier en de hoofdstraat. Vervolgens frissen we ons op en genieten van het diner in het hotel. Hierna gaan we weer naar de pier om van de zonsondergang te genieten.

Vrijdag 14 juni 2019: Rügen – Duvendiek

We staan om 7.15 uur op en hebben een heerlijk ontbijt. We rijden naar de parkeerplaats bij Jasmund Park voor de shuttlebus naar Königsstuhl. De shuttlebus vertrekt pas over een half uur, dus lopen we 3 km naar de Königsstuhl. We bekijken deze vanaf Viktoriasicht. Hierna lopen we terug naar onze auto. We lunchen in Altenkirchen en bekijken aldaar de oudste kerk van Rügen van buiten. We rijden door naar Putgarten en gaan met het treintje naar Vitt, een authentiek en heel toeristisch visserdorpje met uitzicht op Kap Arkona. We wandelen naar Kap Arkona met 2 vuurtorens, maar verder is er weinig te beleven. We gaan met het treintje terug naar de auto en rijden terug naar onze camping in Duvendiek.

Zaterdag 15 juni 2019: Steinhagen – Tribsees – Semlow – Tribohm

Vanochtend doen we het rustig aan. Na de lunch rijden we een rondje met de auto en bezoeken o.a. de molen in Steinhagen, de kerk en veel verlate huizen in Tribsees. In Semlow bekijken we het kerkje en drinken cappuccino in Schloss Semlow en rijden verder naar Kapelle Semlow en de Dorfkirche in Tribohm. Ook zien we nog kraanvogels in een veld. En ook vanavond mogen we weer genieten van noodweer.

Zondag 16 juni 2019: Peenemünde

We vertrekken vroeg naar Peenemünde. Eerst bezoeken we Mahn- und Gedenkstätte Karlshagen, dat ons tot op de dag van vandaag herinnert aan de vele slachtoffers van de ontwikkeling en produktie van wapensystemen tussen 1936 en 1945. Vervolgens rijden we door naar het Historisch-Technisches Museum Peenemünde. Het historisch-technisch museum Peenemünde is gevestigd op het terrein van het voormalige Duitse onderzoekscentrum Peenemünde. Dit was van 1936 tot 1945 het grootste militaire onderzoekscentrum van Europa. Zo’n 12.000 mensen hebben gelijktijdig gewerkt aan de ontwikkeling en produktie van de V1 en V2 raketten. Op de terugweg bezoeken we nog een kolonie aalscholvers.

Maandag 17 juni 2019: Stralsund

Onze laatste dag in Noord-Duitsland gebruiken we om de hanzestad Stralsund met een bezoek te vereren. De historie van hanzestad is nog terug te zien in de historische binnenstad. Deze staat dan ook niet voor niets op de Unesco Wereldergoedlijst.

Dinsdag 18 juni 2019: Duvendiek – Bleckede

We vertrekken om 7.45 uur naar Bleckede. De reis verloopt voorspoeding en om 12.00 uur komen we aan bij Camping Elbeling waar we de komende dagen zullen vertoeven. De temperatuur loopt op naar 31°C en we doen het dan ook rustig aan. ‘s Avonds maken we nog een wandeling langs de Elbe.

Woensdag 19 juni 2019: Bleckede

Om 5.00 uur staat Christine op om te genieten van de zonsopgang bij de Elbe. Jos blijft lekker liggen. Omdat het vandaag 33°C wordt, doen we boodschappen en de was. De rest van de dag houden we ons rustig en ‘s avonds maken we een fietstocht over de Elbe Radweg naar Bleckede.

Donderdag 20 juni 2019: KZ Gedenkstätte Neuengamme

Vandaag staat het voormalig concentratiekamp Neuengamme op het programma. Onderweg komen we langs een veld met ooievaars. KZ Gedenkstätte Neugengamme is in 1938 geopend. Aanvankelijk als dependance van Sachsenhausen om de arbeiders van de plaatselijke steenfabriek te huisvesten. In juni 1940 werd het een zelfstandig concentratiekamp. Hoewel het kamp geen gaskamers had, stierven er meer dan 42.900 mensen door de onmenselijke toestanden in het kamp.
Rond 15.00 uur zijn we terug op de camping. Gelukkig is het vandaag maar 23°C.

Vrijdag 21 juni 2019: Rondrit Elbe

We maken vandaag een rondrit in de omgeving en bezoeken Grenzmuseum Leisterförde en Zarrentin am Schaalsee. We wandelen over het Moorerlebnispfad Schaalsee en rijden door naar Amt Neuhaus. We bezoek het Kleines DDR Museum en een oude wachttoren. Via een pontje over de Elbe rijden we terug naar de camping. “s Avonds gaan we op kraanvogelsafari.

Zaterdag 22 juni 2019: Lüneburg

We bezoeken de zout en Hanzestad Lüneburg. De meer dan 1050 jaar oude stad Lüneburg is tijdens de Tweede Wereldoorlog gespaard gebleven,, zodat de stad een aaneengesloten middeleeuws stadsbeeld vertoont. Overal in de binnenstad kom je de geschiedenis van de stad tegen, waarvan het belangrijkste handelgoed het zout was.
Rond 14.15 uur zijn we terug op de camping waar we relaxen en ons klaarmaken om morgen terug te gaan naar Nederland.

Zondag 23 juni 2019 Bleckede – Kollum

We staan om 6.00 uur op en vertrekken om 7.25 uur naar Nederland. Gelukkig is het rustig op de weg en we komen om 12.15 uur aan op Minicamping ‘t Achterom in Kollum. De rest van de dag is het lekker relaxen bij een temperatuur van 26°C.

Maandag 24 juni 2019: Moddergat

Vanochtend doen we boodschappen in Surhuisterveen. ‘s Middags gaan we naar Paesens en Moddergat en maken een wandeling langs het wad. ‘s Avonds bbq-en we op de camping.

Dinsdag 25 juni 2019: Ameland

We gaan met de boot van 9.30 uur naar Ameland. Onderweg zien we o.a. zeehonden. Na cappucino met appeltaart in Nes fietsen we langs het wad naar Hollum. Hier lunchen we en fietsen we verder naar het paardengraf, de vuurtoren en Ballum. Het is vandaag zo warm dat vogels met de bek open zitten. We gaan met de boot van 17.00 uur terug en ‘s avonds is het nog 33°C op de camping.

Woensdag 26 juni 2019 Moddergat – Wierum

Vannacht is er een weersomslag. Om 5.00 uur even er uit om de luifel in te draaien vanwege de harde wind. ‘s Ochtends wat huishoudelijke klusjes, zoals de was gedaan. Na de lunch weer naar Paessens en Moddergat. We bezoeken museum ‘t Fiskerhúske. We rijden via de kerk van Wierum terug naar de camping. De temperatuur komt vandaag niet boven 18°C uit.

Donderdag 27 juni 2019 Dokkum – Leeuwarden

Het is een grijze dag vandaag. Daarom bezoeken we vandaag 2 van de Elfsteden: Dokkum en Leeuwarden.

Dokkum

Dokkum is vooral bekend door Bonafitius, die hier in 754 werd vermoord. Bezienswaardigheden zijn o.a. de bolwerken, de Admiraliteit, de grachten met haar prachtige panden, de Bonifatiuskapel en de IJsfontein.

Leeuwarden

Leeuwarden is de hoofdstad van Friesland met in het centrum een toren die schever staat dan de toren van Pisa. Leeuwarden heeft een rijk verleden. Dit zie je terug in de vele mooie historische panden. In het centrum staan zelfs twee paleizen; het Stadhouderlijk Hof en het Princessehof. In het hart van de stad vind je de Nieuwestad met de stadsgracht, waar vele kleine winkelstraatjes op uitkomen. Achter de mooi opgeknapte oude gevels vind je vaak de meest bijzondere boetiekjes.

Vrijdag 28 juni 2019 Lauwersmeer – Moddergat

Deze ochtend maken we een Staatsbosbeheer vogelwandeling van 1,5 km in NP Lauwersmeer. Hierna rijden we nog naar Moddergat waar de zon doorbreekt en we met eb langs het wad wandelen. We zijn om 14.30 uur terug en gaan opruimen. Morgen gaan we naar huis.

Zaterdag 29 juni 2019 Kollum – Wormer

Zonder oponthoud rijden we via de stalling naar huis.